Pedagogisch beleidsplan deel 2


Hoofdstuk 5: 

5.1 De pedagogische basisdoelen

Gastouderopvang biedt kinderen een veilige en vertrouwde omgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen. Marianne Riksen-Walraven heeft vier pedagogische basisdoelen vastgesteld, die in de Wet kinderopvang zijn opgenomen en als uitgangspunt dienen voor de omgang met kinderen:

  • Het bieden van emotionele veiligheid
  • Het ontwikkelen van persoonlijke competentie
  • Het ontwikkelen van sociale competentie
  • Het overdragen van waarden en normen

5.2 Emotionele veiligheid

Emotionele veiligheid is cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen. Het bieden van een veilige basis waarin zij zichzelf kunnen zijn en vrij kunnen ontdekken is daarom de eerste prioriteit van een gastouder. Dit is een voorwaarde voor het realiseren van de andere pedagogische doelen. De gastouder biedt een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich op een prettige en veilige manier kunnen ontwikkelen. Er wordt gebruik gemaakt van vaste rituelen en een dagindeling met eetmomenten, slaapmomenten en activiteiten om structuur en duidelijkheid te bieden. De gastouder houdt rekening met de individuele behoeften van het kind en zorgt voor een uitdagende omgeving die afgestemd is op leeftijd en ontwikkeling. Als het kind nieuw is bij de gastouder, besteedt de gastouder veel aandacht aan het opbouwen van een vertrouwensrelatie met het kind en de ouders. Een wenperiode zorgt ervoor dat het kind kan wennen aan de nieuwe omgeving en dat de gastouder tijd heeft om het kind te leren kennen en in te spelen op zijn of haar behoeften. Praktijkvoorbeelden laten zien hoe de gastouder inspeelt op de behoeften van het kind en zorgt voor een veilige en vertrouwde omgeving. Bijvoorbeeld door een vaste plek voor het speelgoed van een baby en herhaling van verzorgingsmomenten, of door begripvol te reageren op de emoties van een peuter en tijd te nemen om te luisteren en te troosten.

Praktijkvoorbeelden: 

Baby: 

Pleun (6 maanden) ligt in de box om zich heen te kijken. De gastouder wil Pleun graag verschonen en vertelt tegen Pleun dat zij hem op gaat pakken en een schone luier gaat geven. Zij vertelt wat er komen gaat en wacht de reactie af. Pleun kijkt de gastouder aan en wordt ondertussen opgepakt door de gastouder. De gastouder blijft contact houden met Pleun en kijkt wat de reactie van de baby is. Zij reageert op de geluidjes die hij maakt en vertelt wat er komen gaat. 

Voor een baby is het belangrijk dat de omgeving voorspelbaar en bekend is. Iets wat bekend is geeft zelfvertrouwen. Dit betekent een vaste volgorde van verzorgingsmomenten en een vaste plek voor speelgoed. Baby’s zijn dol op herhalingen, het geeft hen een gevoel van controle en voorspelbaarheid. 


Peuter: 
 Fedde (3 jaar) zwaait samen met de gastouder zijn moeder uit. Zodra Fedde zijn moeder niet meer ziet, begint hij te huilen. De gastouder reageert begripvol en zegt: “Ik snap best dat je even verdrietig bent, het is ook moeilijk om mama gedag te zeggen.” Ze geeft Fedde vervolgens een groot compliment door te zeggen dat hij het heel knap heeft gedaan en vraagt wat hij nu fijn vindt om te doen. Hij mag nog even rustig bij de gastouder zitten, maar mag ook lekker gaan spelen. Fedde geeft aan het fijn te vinden om nog even samen een boekje te lezen. De gastouder kiest samen met Fedde een leuk boek uit en ploft neer op de bank. Zij lezen samen het boek, zodra het boek klaar is gaat Fedde zelf lekker spelen. 

Een peuter wordt steeds zelfstandiger en wil vaak het liefst alles zelf doen, maar is ook nog afhankelijk van de zorg van volwassenen. Overgangssituaties kunnen voor peuters erg lastig zijn. Een situatieverandering van thuis naar de gastouder kan bij binnenkomst voor peuters zo’n lastige overgangssituatie zijn. Een situatieverandering met andere kinderen, gewoontes en geluiden. Peuters ervaren veel emoties, daar kunnen ze soms ook door overvallen worden en een onveilig gevoel van krijgen. De gastouder helpt de peuter bij het omgaan met deze emoties en reageert begripvol en neemt de tijd om te luisteren en te troosten. Door Fedde een compliment te geven groeit het zelfvertrouwen van Fedde en voelt hij zich gehoord, doordat er begrip was voor zijn verdriet. 

 

5.3 Ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden

Het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden is een natuurlijk proces bij jonge kinderen. Ze worden geboren met een aangeboren vermogen en een grote motivatie om te leren. Hoewel dit deels genetisch bepaald is, hebben ouders en verzorgers een even grote invloed op hun ontwikkeling en manier van leren. Het tempo en de inhoud van de ontwikkeling en het leren zijn voor elk kind anders. We mogen niet veronderstellen dat kinderen de hele dag goed kunnen spelen of dat ze weten hoe ze een spel moeten spelen wanneer we het hen geven. Tegelijkertijd willen we niet alles voor hen bepalen en ze genoeg ruimte geven om zelf te ontdekken. Kinderen hebben inspiratie en structuur nodig om te groeien. Daarom is het belangrijk om een balans te vinden waarbij kinderen de ruimte en de mogelijkheden krijgen om op hun eigen tempo te ontdekken, experimenteren en ervaren. Vraag jezelf af of wat je doet in het belang is van het kind en wat je ermee wilt bereiken.

Praktijkvoorbeelden: 

Baby: 
 Julia (9 maanden) is vrij aan het rondkruipen door de kamer. De gastouder ziet dat Julia om zich heen kijkt en een beetje begint te jammeren. De gastouder houdt een rammelaar en een boekje voor Julia en beschrijft wat ze heeft. Ze vraagt aan Julia welke ze wil hebben: “Wil je het boekje of de rammelaar?” Julia reikt haar hand uit naar de rammelaar. De gastouder geeft de rammelaar aan Julia en gaat rustig naast Julia op de grond zitten. Zij observeert wat Julia doet. Julia pakt het aan en begint erop te sabbelen. De gastouder vertelt wat Julia doet. Na een aantal minuten brengt de gastouder variatie aan door de rammelaar in Julia haar hand te bewegen, waardoor een geluidje ontstaat. Julia begint te lachen en begint vervolgens zelf te rammelen met de rammelaar.

Doordat de gastouder Julia zelf laat kiezen met welk speelgoed zij wil spelen, draagt dit bij aan haar eigenwaarde en persoonlijke competenties. En door een observerende rol aan te nemen tijdens een speelmoment kun je als gastouder inspelen op de behoefte van een kind. De gastouder benadert een kind op een positieve en liefdevolle manier. 

Peuter: 
 Anne (2 jaar) vindt het erg leuk om te knutselen. De gastouder heeft verschillend knutselmateriaal op de tafel gelegd. De gastouder legt aan Anne uit dat ze zelf mag kiezen wat ze gaat maken en dat ze alle materialen mag gebruiken. Anne gaat lekker zitten en pakt de lijm, zij stopt het lijm kwastje in het lijmpotje en smeert een gekleurd blaadje vol met lijm. De gastouder kijkt naar Anne en geeft haar een groot compliment voor het lijmen. Ze zegt: “Ik zie dat jij heel goed je papiertje aan het insmeren bent met lijm, wat knap van jou!” Vervolgens begint Anne met het op haar papiertje plakken van verschillend materialen. Zij begint heel voorzichtig, maar al snel heeft zij veel plakkertjes op de lijm geplakt. Als de gastouder naar Anne kijkt, zegt Anne: “Klaar!” “Wauw wat heb jij dit goed gedaan” zegt de gastouder en geeft Anne een groot compliment voor het zelfstandig knutselen. 

Peuters verkennen de wereld door middel van spel en beweging, wat van groot belang is voor de ontwikkeling van hun hersenen. Beweging helpt de verschillende zintuigen van het kind samen te werken en creëert nieuwe verbindingen in het brein. Bij peuters ontwikkelt de grove motoriek zich sneller dan de fijne motoriek, waardoor ze meer geduld krijgen voor fijne motorische activiteiten zoals tekenen, knippen of kralen rijgen. Door deze activiteiten goed uit te leggen en de peuter de ruimte te geven om te oefenen, zal hij of zij waarschijnlijk steeds beter worden. Het vrij laten kiezen van materialen of knutselen zal het zelfvertrouwen van een kind vergroten en het in staat stellen om zelfstandig te onderzoeken, ontdekken en leren.

Bij Gastouderbureau NL is het stimuleren van de zelfstandigheid van kinderen een belangrijk onderdeel van de zorg. Kinderen vinden het leuk om dingen zelf te doen en het succes ervan vergroot hun zelfvertrouwen en bevordert het nemen van initiatieven. De gastouder begeleidt het kind op weg naar deze zelfstandigheid op verschillende manieren, waarbij het belangrijk is om te onthouden dat kinderen vaak meer kunnen dan volwassenen denken.

Gastouderbureau NL verwacht dat gastouders kennis en ervaring hebben met de verschillende ontwikkelingsfasen. De ontwikkeling van kinderen speelt zich af op verschillende gebieden waar de gastouder aandacht aan besteedt. Hieronder worden enkele ontwikkelingsgebieden beschreven:

• Motorische ontwikkeling:

De gastouder let zorgvuldig op de lichamelijke ontwikkeling van het kind en biedt voldoende ruimte en geschikt speelgoed om te klauteren, kruipen en springen.

• Cognitieve ontwikkeling:

De gastouder stimuleert de verstandelijke ontwikkeling van het kind door actief in te gaan op vragen van het kind en uitleg te geven over wat het ziet en meemaakt. Ook het bouwen van blokkenhuizen en spelen met vormen en kleuren dragen hieraan bij. De taalontwikkeling wordt bevorderd door praten, lezen, plaatjes kijken en zingen.

• Creatieve ontwikkeling:

De gastouder biedt verschillende activiteiten aan om de creativiteit van het kind te stimuleren, zoals tekenen, kleuren, knutselen, dansen en muziek maken. Het proces van creatief bezig zijn is belangrijker dan het eindresultaat. De gastouder vraagt zich steeds af of een activiteit in het belang van het kind is en wat ermee bereikt kan worden.

Muziek en dans dragen bij aan het maken van contact en het opbouwen van vertrouwen bij kinderen. Baby's verkennen de wereld door middel van zintuigen en ervaringen zoals kliederen met verf en experimenteren met geluiden ondersteunen hun ontwikkeling. Peuters vanaf 3 jaar kunnen liedjes meezingen en leren steeds beter een muziekinstrument gebruiken. Fantasiespel is een favoriete bezigheid van peuters en draagt bij aan de ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Vaak komen meerdere ontwikkelingsgebieden tegelijkertijd aan bod, zoals bijvoorbeeld in het spelen met anderen.

 

5.4 Ontwikkeling van sociale vaardigheden

Om sociale competenties te ontwikkelen is goede begeleiding in de interacties en relaties met anderen essentieel. Door spelenderwijs sociale kennis en vaardigheden bij te brengen, leren kinderen hoe ze zelfstandig relaties kunnen opbouwen en onderhouden. Sociale competenties omvatten communicatie, samenwerking, hulpvaardigheid, conflictpreventie en -oplossing. Het aanleren van deze vaardigheden biedt kinderen kansen om te functioneren als sociale individuen in de samenleving. Elk kind heeft zijn eigen tempo en ontwikkelt zich op verschillende gebieden. De gastouder speelt hierop in en biedt persoonlijke aandacht en begeleiding. De gastouder stimuleert, begeleidt en volgt het kind in zijn ontwikkeling. Tevens signaleert de gastouder bepaalde aspecten van de ontwikkeling. Indien gewenst en in overleg met de ouders, heeft de gastouder ook een sturende rol.

Praktijkvoorbeelden: 


Piet (3) is verdrietig als zijn moeder hem wegbrengt. De gastouder heeft tijd en aandacht voor hem. Hij wordt op schoot genomen en de gastouder gaat met hem puzzelen.  

Silke (4) heeft een buurmeisje op bezoek. Het buurmeisje mag niet aan het speelgoed van Silke komen, tot haar grote verdriet. De gastouder legt Silke uit, dat samen spelen, samen delen betekent.  

5.5 Normen en Waarden

Een belangrijk doel van opvoeding is het bijbrengen van normen en waarden aan kinderen. Door middel van dagelijkse interacties en spelenderwijs proberen we kinderen te leren wat wel en niet acceptabel is. Dit omvat onder andere ongeschreven gedragsregels, zoals geen pijn doen bij anderen, delen en beurt nemen. We introduceren kinderen ook tot de normen en waarden van de samenleving en leren hen over grenzen en omgangsvormen.

Normen en waarden verschillen van persoon tot persoon en spelen een belangrijke rol in de opvoeding van kinderen. Mensen uiten hun opvattingen verbaal en non-verbaal. Bijvoorbeeld, als Milou (6) het speelgoed van haar vriendje afpakt, vertelt de gastouder haar dat ze erom moet vragen in plaats van het af te pakken. Michel (9) weet dat hij op tijd moet zijn voor het eten, omdat dit een afspraak is in het gastoudergezin.

Het is belangrijk dat de normen en waarden van de ouders en het gastoudergezin op elkaar zijn afgestemd, zoals op het gebied van godsdienst, omgaan met vrienden en conflicten, taalgebruik, respect voor elkaar en elkaars bezittingen, en het leren van verantwoordelijkheid. Het is goed om elkaars opvattingen te kennen en te bespreken hoe hiermee om te gaan. Hoewel sommige zaken bij de gastouder anders kunnen zijn dan thuis, is het juist belangrijk dat kinderen leren omgaan met verschillen. Dit kan een aanvulling zijn op de thuissituatie en zelfs een verrijking. Respect voor elkaars mening en wederzijds vertrouwen spelen hierbij een belangrijke rol.

 

Hoofdstuk 6: 

6.1Verzorging 

In dit hoofdstuk gaat het over de verzorging en veiligheid van kinderen tijdens gastouderopvang. Elk kind heeft recht op een goede lichamelijke verzorging en een schone omgeving om onnodige ziektes te voorkomen. De aard van de verzorging is afhankelijk van de leeftijd van het kind. Bij baby's neemt voeding en verzorging meer tijd in beslag dan bij schoolgaande kinderen. Het is belangrijk dat het kind warmte en aandacht ervaart tijdens de verzorging en zich prettig en veilig voelt. Ouder en gastouder maken samen afspraken over verschillende aspecten van de verzorging, zoals

  1. Voeding: 

Hoe vaak, welke voeding, wel of geen snoep, rituelen bij het eten, zoals handen wassen, aan tafel blijven zitten, eten meegeven of verzorgt de gastouder het eten enz. 

  1. Zindelijkheid: 

Hoe vaak verschonen, wanneer begint de zindelijkheidstraining.  

  1. Slapen: 

Waar, wanneer, slaapritueel, zorg voor voldoende rust bij oudere kinderen.  

  1. Ziekte: 

Wat doet de gastouder als het kind ziek wordt? 

Wat doet de vraagouder als de gastouder zich ziekmeldt? Maak hiervan tevoren afspraken over. Vaak hebben gastouders deze regels al vastgelegd in de huiselijke voorwaarden. In de Algemene voorwaarden heeft Gastouderbureau NL een omschrijving weergegeven. 

  1. Hygiëne: 

Tandenpoetsen, handen wassen, in bad, hygiëne bij het naar het toilet gaan, afsluitbare prullenbak, huisdieren enz. 

 

6.2 Veiligheid

Naast verzorging is veiligheid ook van groot belang. De gastouder is verantwoordelijk voor de veiligheid van het kind tijdens de opvanguren. Huis en tuin moeten veilig zijn ingericht en de totale indruk van de woning moet in orde (veilig en schoon) zijn. Gastouderbureau NL voert voor aanvang van de opvang en jaarlijks voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt een digitale risico-inventarisatie uit om risico's op het gebied van veiligheid en gezondheid vast te stellen in alle voor gastkinderen toegankelijke ruimtes. De risico-inventarisatie wordt ingevuld door de gastouder en bemiddelingsmedewerker samen en is inzichtelijk voor ouders in de persoonlijke portal.

 

Hoofdstuk 7 

7.1 Criteria gastouderbureaus

Hieronder staan de criteria waaraan een gastouderbureau moet voldoen om in het Landelijk Register Kinderopvang te worden opgenomen:

  1. Intake- en koppelingsgesprekken worden gevoerd met ouders en gastouders. Gesprekken met gastouders vinden plaats op de opvanglocatie.
  2. Het gastouderbureau biedt begeleiding aan gastouders, waaronder ondersteuning bij opvang en pedagogiek, risico-inventarisatie van veiligheid en gezondheid op de opvanglocaties en minimaal twee bezoeken per jaar. Er wordt minstens één keer per jaar een voortgangsgesprek gehouden.
  3. Voortgangsgesprekken worden gevoerd met vraagouders.
  4. Het gastouderbureau heeft een kassiersfunctie en zorgt voor doorstorting van betalingen binnen vijf dagen.
  5. De gastouder is op de hoogte van de verzekering van de vraagouder voor ziektekosten en heeft vrijheid van handelen bij bezoeken aan een dokter.
  6. Beide partijen sluiten een aansprakelijkheidsverzekering af.
  7. Bemiddelingsmedewerkers hebben een minimale opleidingseis van MBO-3 met pedagogisch component en een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).
  8. Het gastouderbureau werkt volgens een protocol kindermishandeling.
  9. Het gastouderbureau hanteert een pedagogisch beleidsplan dat tijdens gesprekken met gastouders voortdurend besproken en geëvalueerd wordt.
  10. Het gastouderbureau heeft een oudercommissie en een klachtenregeling.
  11. Er zijn schriftelijke overeenkomsten met alle ouders waarin de kostenstructuur en de verdeling van kosten tussen gastouders en gastouderbureau worden beschreven.
  12. Er wordt een cursus en scholingstraject aangeboden voor gastouders.
  13. Op jaarbasis wordt minimaal 16 uur besteed aan begeleiding en bemiddeling aan elke aangesloten gastouder.

 

Hoofdstuk 8 

In hoofdstuk 8 beschrijft Gastouderbureau NL de stappen die zij hanteren bij het vinden van geschikte gastouders voor de opvang van kinderen. Het vijf stappenplan bestaat uit de volgende stappen:

Stap 1: Aanmelding 

Ouders kunnen zich aanmelden bij Gastouderbureau NL en aangeven welke gastouder(s) hun voorkeur hebben. Het bureau neemt vervolgens persoonlijk contact op om de wensen en ondersteuningsbehoeften te bespreken en gaat op zoek naar geschikte kandidaten.

Stap 2: Intake 

Tijdens het intakegesprek met een bemiddelingsmedewerker van het bureau kunnen ouders hun specifieke eisen en wensen kenbaar maken over de opvang van hun kind(eren). De bemiddelingsmedewerker geeft inlichtingen over allerlei aspecten van de opvang door gastouders en zoekt, indien gewenst, naar een passende gastouder om tot een goede combinatie te komen.

Stap 3: kennismaking 

Gastouderbureau NL regelt een kennismakingsgesprek tussen ouder en gastouder, waarbij het bureau zelf aanwezig is. Er wordt gekeken of er een klik is en bij een positief gesprek wordt er een vervolgafspraak gemaakt om de koppeling tot stand te brengen.

Stap 4: Koppelingsgesprek 

De opvang wordt formeel geregeld door het ondertekenen van overeenkomsten en het bespreken van huisregels en toestemmingsformulieren.

Stap 5: 

Wennen Gastouderbureau NL vindt het belangrijk dat de opvangkinderen kunnen wennen aan de nieuwe opvanglocatie en gastouder. Daarvoor worden wenafspraken gemaakt, waarbij de gastouder het kind ondersteunt en een vertrouwensband opbouwt met ouder en kind. Er wordt uitgebreid besproken met de ouders wat er kan helpen om het kind goed te laten wennen.

 

Hoofdstuk 9  

9.1 Criteria gastouders 

Hieronder staan de criteria waaraan gastouders moeten voldoen 

  • De gastouder moet in het bezit zijn van minimaal een MBO-2 diploma Helpende zorg en welzijn, of een ander diploma waarmee zij/hij aan de eisen voldoet.
  • De gastouder moet in het bezit zijn van een geregistreerd certificaat Eerste hulp aan Kinderen van het Oranje Kruis of Iedereen EHBO.
  • De gastouder moet in het bezit zijn van een verklaring omtrent gedrag (VOG), ook voor de huisgenoten van 18 jaar en ouder. Dit geldt ook voor werknemers als de opvanglocatie is gevestigd aan het bedrijf.
  • Als er regelmatig vast bezoek komt op de opvanglocatie, moeten de BSN-nummers aan Gastouderbureau NL worden doorgegeven.
  • De gastouder moet Nederlands of een erkende Nederlandse taal zoals Fries spreken. Alleen een andere taal mag worden gesproken als kinderen tijdelijk in Nederland wonen.
  • De gastouder moet 18 jaar of ouder zijn en niet op hetzelfde adres als de ouder wonen.
  • Gastouders moeten telefonisch bereikbaar zijn tijdens de opvang.
  • Eigen kinderen van de gastouder mogen niet onder toezicht staan.
  • De gastouder moet op de hoogte zijn van het pedagogisch beleidsplan van Gastouderbureau NL en handelen ernaar.
  • De gastouder moet geregistreerd zijn in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).
  • De gastouder moet alle inwonende personen boven de 18 jaar en regelmatige bezoekers registreren conform de bijbehorende voorwaarden in het Personen Register Kinderopvang (PRK).
  • Gastouders moeten kennis hebben van de Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld en ernaar handelen. Als er vermoeden is van kindermishandeling of huiselijk geweld, moet de gastouder eerst contact opnemen met Gastouderbureau NL.

 

9.2: Criteria voor de opvanglocatie

Om de veiligheid en gezondheid van de kinderen te waarborgen, moet de opvanglocatie voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen, waaronder:

  • De locatie wordt minimaal twee keer per jaar gecontroleerd door Gastouderbureau NL en de controle wordt digitaal opgeslagen en is inzichtelijk via de persoonlijke portal voor ouder en gastouder.
  • Voor kinderen jonger dan 1,5 jaar moet er een aparte slaapruimte aanwezig zijn, die is afgestemd op het aantal kinderen in die leeftijdscategorie.
  • Er zijn voldoende speelmogelijkheden zowel binnen als buiten, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de kinderen.
  • Bij opvang van kinderen jonger dan 3 jaar zijn er extra eisen aan de opvanglocatie.
  • Bij 4 of meer kinderen is er een achterwacht aanwezig in geval van calamiteiten.
  • De woning is ten alle tijden volledig rookvrij.
  • Campingbedjes zijn alleen toegestaan met een origineel en gekeurd matras en de voorkeur gaat uit naar een vast ledikant.
  • Er zijn voldoende goed functionerende rookmelders op elke verdieping. 


9.3: Werkwijze, aantal kinderen en leeftijdsopbouw van de groepen

Om ervoor te zorgen dat de gastouder voldoende ruimte en aandacht heeft voor alle kinderen die worden opgevangen, zijn er regels gesteld aan het aantal kinderen dat de gastouder mag opvangen en de leeftijdsopbouw van de groepen:

  • De gastouder mag maximaal 6 kinderen van 0 tot 13 jaar tegelijkertijd opvangen, inclusief eigen kinderen tot 10 jaar.
  • Maximaal 5 van deze kinderen mogen jonger zijn dan 4 jaar, inclusief eigen kinderen in die leeftijd.
  • Maximaal 4 van deze kinderen mogen jonger zijn dan 2 jaar, inclusief eigen kinderen in die leeftijd.
  • Maximaal 2 van deze kinderen mogen jonger zijn dan 1 jaar, inclusief eigen kinderen in die leeftijd.
  • Het aantal kinderen dat de gastouder mag opvangen, is afhankelijk van de beschikbare ruimte. Elk kind moet een buitenruimte van minimaal 3,5 m2 en een binnenruimte van minimaal 3 m2 hebben.
  • De vraagouders en gastouder spreken samen af of de kinderen speelgoed van thuis meenemen of dat er vast speelgoed bij de gastouder aanwezig is en blijft.

Het kan voorkomen dat een gastouder een kleine woning heeft en daarom minder kinderen mag opvangen.

 

9.4 Evaluatie en huisbezoek

Gastouderbureau NL hecht veel belang aan regelmatige evaluaties van de opvangkwaliteit. De eerste evaluatie vindt plaats na 6 weken op de opvanglocatie in aanwezigheid van de vraagouder, gastouder en bemiddelingsmedewerker. Jaarlijkse evaluaties zijn uitgebreider en omvatten alle betrokken partijen. Deze worden schriftelijk vastgelegd door de bemiddelingsmedewerker van Gastouderbureau NL.

Gastouders worden minimaal twee keer per jaar bezocht door de bemiddelingsmedewerker van Gastouderbureau NL. Tijdens deze bezoeken wordt gekeken naar de huidige situatie van de gastouder, de selectiecriteria en de risico-inventarisatie. Ook wordt het pedagogisch beleidsplan opnieuw geëvalueerd.

Het is ook belangrijk dat gastouders blijven communiceren met ouders over de ontwikkeling en welzijn van het kind. Er wordt verwacht dat gastouders op een gelijkwaardige basis met ouders praten en open en professioneel communiceren. Dit gebeurt dagelijks tijdens haal- en brengmomenten. Gastouders nemen hierbij de leiding in het gesprek en benoemen iets concreets wat zij hebben gezien of ervaren over het kind. Een goede samenwerking met ouders draagt bij aan de ontwikkeling van het kind, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de specifieke wensen van ouders/verzorgers. Gastouders dienen ook rekening te houden met het belang van de groep en hierover helder te communiceren. Ouders kunnen altijd terecht bij de gastouder of bemiddelingsmedewerker voor vragen over de ontwikkeling van het kind. Indien gewenst kan de bemiddelingsmedewerker ondersteuning vragen bij de pedagoog van Gastouderbureau NL.

 

Hoofstuk 10

Tarieven

Tarieven bij Gastouderbureau NL:

  • Geen inschrijfkosten en voordelige bureaukosten.
  • Bemiddeling en begeleiding kosten vanaf €29,50 per maand voor het eerste kind bij de gastouder en € 49,50 per maand vanaf 2 kinderen bij de gastouder. Nanny-Kinderopvang € 69,50 per maand ongeacht het aantal kinderen. 

(regio Dordrecht € 59,50/ 69,50)

  • De kosten van kinderopvang bestaan uit twee delen: de vergoeding per uur per kind aan de gastouder en de bureaukosten van Gastouderbureau NL.
  • De gastouder bepaalt haar eigen uurtarief. Het tarief staat beschreven op de persoonlijke profielpagina van de gastouder op www.dienstverlening-aan-huis.nl
  • Kinderopvangtoeslag is van toepassing op het uurtarief van de gastouder, de bemiddeling en begeleiding. 
  • Op de website kun je eenvoudig je netto opvangkosten berekenen, inclusief teruggave kinderopvangtoeslag en vakantiemindering.
  • Bij opvang bij de ouder thuis of een nanny bepaalt de gastouder het uurtarief, afhankelijk van het aantal kinderen.
  • Bij opvang bij de ouder thuis geldt de regel 'Dienstverlening aan huis', waarbij wettelijke eisen gelden en de opvang maximaal 3 dagen per week mag plaatsvinden.
  • Kinderopvangtoeslag is alleen van toepassing op kinderopvanguren en mag niet worden gebruikt voor huishoudelijke werkzaamheden. Gastouderbureau NL werkt samen met partnerbedrijf Huishulpen.nl voor aparte registratie en facturering van huishoudelijke werkzaamheden.
  • De kinderopvangtoeslag vergoedt ook de kosten voor bemiddeling en begeleiding samen met de gastoudervergoeding tot het maximale bedrag.