Werkwijze Nanny-Kinderopvang


Werkwijze 

Persoonlijke aandacht staat centraal bij Gastouderbureau NL. We hechten veel waarde aan de bemiddeling en begeleiding van ouders en nanny-gastouders naar de kinderopvang. Onze houders hebben sinds 2006 veel ervaring in de bemiddeling en begeleiding van ouders en nanny gastouders. Wij zijn deskundig in de nanny-gastouderopvang. Onze medewerkers zijn pedagogisch geschoold en hebben een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Daarnaast zijn zij getoetst door de GGD. Onze gastouders blijven goed geïnformeerd door de uitgebreide cursussen die wij aanbieden.

Als nanny gastouder moet je voldoen aan de gestelde eisen en voorwaarden van de overheid om geregistreerd te worden en te blijven in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).

Hieronder staat onze werkwijze:

Aanmelden als nanny-gastouder: 

Op onze gastouderwebsite kun je een gratis profielpagina aanmaken. Hiermee kun je jezelf zichtbaar maken op postcode en woonplaats voor ouders die op zoek zijn naar kinderopvang in de buurt. Zoekende ouders kunnen wij doorverwijzen naar jouw pagina, zodat zij vooraf goed geïnformeerd zijn.

Intakegesprek: 

Na je aanmelding maken we een afspraak om je opvanglocatie te controleren en in een persoonlijk gesprek je visie en werkwijze te bespreken. Zo kunnen wij ouders vooraf informeren of helpen bij het maken van een keuze die voldoet aan hun wensen.

Bemiddeling en koppeling: 

Als ouders aangeven dat ze graag een kennismaking met jou willen, nemen we contact op voor het maken van een vrijblijvende afspraak. Bij dit gesprek zijn wij ook aanwezig zodat we direct vragen kunnen beantwoorden. Bij een positief gesprek kunnen de ouders dit direct aangeven of binnen maximaal 3 dagen na het gesprek. Zo weet jij of je de opvangruimte moet reserveren of dat deze beschikbaar is voor andere ouders.

Overeenkomsten tekenen: 

Na het positieve gesprek maken we een afspraak voor het ondertekenen van de overeenkomsten en kan in onderling overleg een afspraak gemaakt worden over de wen dagen. De kinderopvang is dan geborgd en verzekerd. De overeenkomsten worden door ons gedigitaliseerd en opgeslagen in je persoonlijke pagina.

Jaarlijkse bezoeken opvanglocatie: 

Wij bezoeken minimaal 2 maal per jaar de opvanglocatie. Deze 2 bezoeken zijn opgedeeld in:

  • Risico-Inventarisatie Veiligheid en Gezondheid (RIE).
  • Voortgangsgesprek met de gastouder. Deze bezoeken worden door ons vastgelegd en gedigitaliseerd, zodat jij altijd je wettelijke documenten inzichtelijk hebt.

Tussentijdse evaluatie: 

Er vindt een tussentijdse evaluatie plaats tussen de ouder en gastouder nadat de opvang is gestart. Gastouders kunnen gebruik maken van een evaluatiedocument dat door Gastouderbureau NL wordt aangeboden.

 Betaling factuur: 

Gastouderbureau NL heeft een online administratiesysteem en kassiersfunctie om de betaling van de facturen te regelen. Gastouders registreren de opvanguren per dag en sturen de urenregistratie aan het einde van de maand naar de ouder(s). Na goedkeuring wordt de factuur opgemaakt en betaalt de ouder deze aan Gastouderbureau NL. Binnen 1 á 2 dagen wordt het bedrag naar de gastouder gestort via de kassiersfunctie. Facturen worden opgeslagen in de persoonlijke portal en toegevoegd aan de jaaropgaaf.

Overstappen: 

Overstappen naar Gastouderbureau NL is eenvoudig met hulp van het bureau. Er hoeven geen wijzigingen te worden aangebracht bij het LRK (Landelijk Register Kinderopvang). Gastouders nemen contact op met Gastouderbureau NL, vullen het digitale inschrijfformulier in en ondertekenen de benodigde documenten op de opvanglocatie.

Vervanging bij ziekte/afwezigheid: 

Gastouderbureau NL probeert een vervanger te vinden bij ziekte of afwezigheid van de gastouder, maar dit is niet altijd mogelijk. Samenwerking met een collega gastouder is ook een optie. Ouders hoeven geen wijzigingen aan te brengen in de kinderopvangtoeslag. Gastouderbureau NL biedt een eenvoudig document aan voor deze situaties, dat beschikbaar is in de persoonlijke portal.